Sminkning och lite tips och trix

Blev en champangefärgad och lila sminkning igår. Tkr dom färgerna är så fina tsm och är nöjd med ögonskuggan även om resten blev lite slarvat, hade bråttom för vi skulle iväg och mascaran är pålag i bilen så den blev helt åt helvete.

Tipsen är markerade med en * så det är bara att hoppa över de styckena ifall du inte är intresserad

Basen är foundation och jag använder en dyrare från lancóme som jag tkr är bra, den täpper inte till porerna lika mkt och sen var det den enda som fanns i min nyans.

* De dyrare märkena har oftast bättre utbud av olika toner, ett tips ifall du har svårt att hitta en foundation som matchar =)

Ett transparent puder från IsaDora som är pålagt med en jättestor borste.

* Lägger du på ditt puder med "svampen" som följer med blir det ett mkt tjockare lager och man kan se torr ut. Sen är puder inte bra för huden! det täpper igen och torkar ut på samma gång = finnar!

Sen litelitelite rouge.

* Lägg alltid på pudret FÖRE rouge och solpuder annars kan det "fastna" i din foundation och bli fula fläckar.

* Jag är väldigt försiktig me rouge för det ser helt enkelt inte speciellt bra ut på mig. Litegrann bara för att få friskare färg på äpplena eller skugga fram kindbenen beroende på vilket reultat jag vill ha.

* Det är ju olika till olika sminkningar. Till mörka sminkningar tkr jag det är snyggast att skugga fram kindbenen men till ljusa "fräscha" sminkningar som denhär är det finast att bara lägga lite färg på äpplena.

Fyllt i ögonbrynen och sen är jag klar med basen. Det är nu den roliga delen börjar när man får mixtra med olika färger och skuggningar osv :D




Ganska nära sanningen men det är så svårt att göra färgerna rättvisa på bild
så en del av skuggningen föll bort på denna bild.

Iaf har jag kört en champangefärgad bas över hela ögonlocket upp till brynet, jag sminkar mig väldigt mkt med fingrarna så den är pålagd me fingertoppen, men det går precis lika bra med en vanlig applicator.

* Jag använder foundation på ögonlocken för att skuggorna ska sitta bättre även den lägger jag på med fingrarna över hela ansiktet, jag tkr det blir lättast att få ett hyfsat resultat så eftersom jag vill ha så tunn bas.

* Har man inte pumpfoundation är det väl inte att rekommendera att man kleggar med fingrarna i den, använde en spatel eller bakteriedödande servetter före.

*! Att tänka på om man ska sminka sig mkt med händer och fingrar är att man TVÄTTAR HÄNDERNA NOGA så man inte smetar runt massa bakterier i ansiktet, samma sak gäller mellan varje byte av ögonskugga osv så du inte för över bakterier från en palett till en annan.

Efter det har jag tagit en mörklila ögonpenna som jag dragit en pensel över och lagt i globlinjen och närmast ögonfransarna i en mjuk v-form, jämnat till med fingrarna

Sen har jag tagit en bred och mjuk pensel och lagt på och suddat in en ljuslila skugga som drar mot blått.

* Jag anväder sällan lila som drar mot de röda håller eftersom jag tkr att man lägg kan se svullen och "nygråten" ut om man inte är försiktig.
Drar skuggan mot blått ist så slipper du den risken + att jag tkr att dom lila nyanserna är finare =)




På denna bild ser man skuggningen lite bättre

Efter det så är det bara på med fransar och mascara (eller bara mascara) och iväg  =)



Öppna ögon, mest bara för att visa fransarna som jag tkr är helt underbara, jag köpte ett 10pack på tradera för 69 spänn och dom är så täta och fina och håller länge om man är lite försiktig.

Även nina blev kär i dem och eftersom jag hade ett 10pack hemma delade jag självklart med mig av ett par =)

* Dom är ganska "hårda" Men går ändå lätt att böja till en halvmåneform och sen är det bättre att ha lite styva fransar än att ha för mjuka för dom blir lätt så ostyriga.

* Det viktigaste när man fäster ögonfransar är att man ger limmet lite tid innan man försöker sätta dit dem. Försöker man på en gång har det inte hunnit "sätta sig" ordentligt och fransarna halkar bara runt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0