Vill du förstå lite mer?

Gah! Missade lyrican igår och det ledde till att den fick såndär skön effekt idag där jag är skitjobbig och hypher. Men vet ni vad? jag bryr mig inte så mkt om att jag är konstig, för sanningen är den att jag till stor del känner mig hög.
Detta har att göra både med min sjukdom (bipolär II), med att jag lider av generaliserat ångestsyndrom och med biverkningarna av lyrican. Jag har ätit lyrica i ganska precis 3 år nu och MKT av mitt beteende beror på att jag får förhöjd effekt av lyrican när jag glömmer en dos eller två och sedan tar tabletterna (tar aldrig mer än 200 åt gången och sällan mer än 600-700 per dag) Har jag dessutom ätit lite så tar den ännu mer.

Min bipoläritet har jag förklarat hur den funkar tidigare så skriver inte om den igen. Men här kmr en förklaring av generaliserat ångestsyndrom. Tager från fass.se eftersom det blir lättare så än om jag själv ska försöka hitta orden.



Generaliserat ångestsyndrom: LYRICA används för att behandla generaliserat ångestsyndrom. Symtomen vid generaliserat ångestsyndrom är långvarig överdriven ängslan och oro som är svår att kontrollera. Generaliserat ångestsyndrom kan också orsaka rastlöshet eller en känsla av att vara uppskruvad eller på helspänn, att man lätt blir trött, får koncentrationsproblem eller episoder av frånvaro, känner sig retlig, får muskelspänningar eller sömnstörning. Detta skiljer sig från stress och påfrestningar i vardagslivet.



ALLT detta stämmer in på mig till 100%. Välkommen in i min värld än en gång.

Biverkningarna av lyrica som jag får är listade nedan. Jag har tagit bord det som inte stämmer in på mig.

 


Du kan känna dig sömnig, förvirrad, orolig eller rastlös som ett resultat av att du tagit för stor mängd av LYRICA.


Vanliga biverkningar som kan påverka fler än 1 person av 100 är angivna nedan:

  • Känsla av upprymdhet, förvirring, desorientering, irritabilitet

  • Nedsatt uppmärksamhet, klumpighet, minnesstörning, darrning, svårighet att tala, dvalliknande tillstånd, sömnlöshet, utmattning

  • Dimsyn

  • balanssvårigheter

  • Berusningskänsla, gångrubbning

  • Ökad aptit

Mindre vanliga biverkningar som kan påverka fler än 1 person av 1000 är angivna nedan:

  • Förändrad självuppfattning, rastlöshet, humörsvängningar, svårighet att finna ord, minnesförlust, likgiltighet, känsla av att vara onormal

  • Svårighet att tänka, synförändringar, ryckiga rörelser, nedsatta reflexer, hyperaktivitet, yrsel vid stående, darrning vid rörelse, medvetandesänkning, ökad känslighet för ljud

  • Muskelryckning, ledsvullnad, muskelkramp, muskelstelhet, smärta inklusive muskelsmärta, ledsmärta, ryggsmärta, smärta i armar och ben, muskelstelhet

  • Svaghet, törst


Sällsynta biverkningar som kan påverka färre än 1 person av 1000 är angivna nedan:

  • Kalla händer och fötter

  • ,synförändringar inklusive tunnelseende, svängningar i synen, förändrat djupseende, förändrad ljusupplevelse

  • Utvidgade pupiller

  • Långsam eller minskad rörlighet i kroppen

  • Svårigheter att skriva ordentligt

  • Förhöjd sinnesstämning

  • Olämpligt uppträdande



Dethär är biverkningar jag får ta för att kunna må så hyfsat som möjligt. Jag tar tabletter för att jag ska bli jämnare och kunna leva ett hyfsat liv med hyfsad livskvalitet.
Men tabletterna gör att jag blir så stirrig ibland att folk tror att jag är hög, jag känner mig hög. Men det är jag beredd att ta eftersom jag mår bättre såhär än när jag är omedicinerad.
Hellre konstig och "glad" även om det är en syntetisk lycka, än att jag är konstant nojjig och ledsen och rädd och orolig osvosvosv.
Lyrican tar inte alltid och nästan varje dag lever jag med ALLT som ingår i min sjukdom och allt som ingår i generaliserat ångestsyndrom.
Så jag unnar migsjälv att vara "konstig" bland folk vissa dagar istället för att sitta hemma när jag väl mår bra.
Jag vet inte alls om ni fattar vad jag rabblar om för jag har svårt att sätta ord på hur jag resonerar.

Dethär får räcka för denna gång, nu vet ni ytterligare lite mer om hur det är att bo i mitt huvud.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0