Är det inte okej att ha bajs på köksgolvet? :O och vem är du att bestämma det?

Hemma hos oss har vi alltid haft ordning även om det vart damm i hörnen (och ibland ganska mkt av den varan.)
Nu har vi valt att jag ska slappna av och inte plocka hela tiden.
Jag tkr det går ganska bra ändå, att bara slappa och inte behöva plocka undan på en gång, att inte behöva ha militärisk ordning och börja varje dag med att städa upp.

Men vi kommer nog aldrig ha disk någon annan stans än i köket eller massa fläckar på köksbänken och våran smutstvätt kommer alltid ligga i tvättkorgen.
Jag har en viss standard för när jag tkr det är äckligt här hemma.

Men min standard är ändå lite underlig eftersom vi har bajs på köksgolvet. Igelkottar bajsar extremt mkt och det är inte varje dag jag orkar ta upp allt. Jag vet att detta är fan äckligt, så jag kan inte riktigt förklara hur jag tänker där.
Jag bryr mig bara inte, så länge man inte riskerar att trampa i det eller det luktar najs här inne. Jag tar självklart upp det, men inte alltid allt.
Hos oss får uttrycket "lite skit i hörnen skadar inte" en ny innebörd.

Jag är äckelhärdad när det gäller att plocka bajs, rensa avlopp, klippa sönder diverse kryp och hantera döda gnagare. Vissa saker måste alltid göras och då gör jag dem, det finns ju både tvål och handsprit.

Men idag ska golvet skuras av, jag gör det ca 1 gång i veckan, de övriga 4-5 dagarna som jag orkar ta upp det använder jag rengöringsmedel på sprayflaska.

Sen har vi konstant spån i hela lägenheten eftersom man drar ut det ur köket och det ramlar ut ur terrarierna och så far det överallt. Men detta gör inte heller så mkt. Inte nu längre. Jag orkar inte sopa varje dag.

Jag försöker helt enkelt slappna av lite mer och då FÅR standarden här hemma sjunka. Så länge jag och john känner att vi kan leva med den.

Vart jag försöker komma här är att alla har olika syn på städning.
Ingen har rätt att kommentera hur det ser ut hemma hos mig. För det är mitt hem och jag som lever i det.
Precis som jag inte har rätt att komma hem till någon av mina vänner och säga - fyfan va här ser ut.

Det är synd att man dömer hur andras hem ser ut efter sin egen standard.
Jag kan inte säga att jag är bättre själv. Men jag försöker tänka på att inte kommentera hur det ser ut när jag kommer hem till någon.
För jag vill inte höra att mitt hem ser förjävligt ut när folk kommer hem till oss.
Helt ärligt så bryr jag mig om vad andra tkr lite för mkt, det är därför jag städar när folk som inte är här så ofta ska komma på besök eller när släkten ska komma hit. Men så gör nog dom flesta.

Men idag ska jag inte dammtorka fast Ida ska komma hit för första gången. Det är ett steg i rätt riktning för mig. Toaletten är skurad och jag håller på att plocka undan. Så självklart vill jag att lägenheten ska se bra ut när hon kommer hit. Självklart vill jag inte ha bajs på köksgolvet.
Men man behöver inte alltid göra allt, om man inte gör det för sin egen skull.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0