I see U ;P

Jo jag ska berätta lite snabbt om min ögonoperation också, jag har fixat mina ögon nu, jag och john bilade ner till umeå och koskelas ögonklinik klockan halv nio i torsdags. Klockan ett hade jag tid för förundersökning och sen operarades jag nästan dirket efter den var klar. Resten av dagen sov jag, försökte läsa tidning (är inte lätt att läsa med nylasrade ögon kan jag lova) och john for och hämtade maxmat till oss. Vi sov över på kliniken och morgonen dagen efter hade jag återbesök och sen körde john hem i snöstormen. Jag kunde ju som inte köra :P

Jag ser fortfarende suddigt eftersom hornhinnan fortfarande fäster och jag ska kolla upp ögonen om 3 veckor hos en optiker och sen igen om ett halvår, först om ett halvår bedöms det ifall jag behöver en ny operation men om så skulle vara fallet så är den gratis.

Det är nog det bästa jag har gjort på länge, på 12 år har jag inte kunnat se utan glasögon och jag har använt linser nästan dagligen i 7års tid. Känns konstigt att jag inte behöver några såna längre. Vill fortfarande ta av mig glasögonen när jag ska gå och lägga mig och tänker reflexmässigt när jag borstar tänderna att jag måste ta ut linserna.

Just nu sover jag med plastskydd över ögonen eftersom jag inte på några villkor får gnugga mig i ögonen då "locket" som dom gjort i hornhinnan kan släppa. Jag får inte använda smink, träna, bada eller basta på en vecka och får inte heller få tvål, vatten eller shampoo i ögonen, är läskigt att duscha kan ja lova ;P Sen får jag inte spärra upp eller knipa ihop ögonen kraftigt och jag måste ta 3 sorters ögondroppar 4 gånger om dagen.

Så gick den till (ungefär)

Börjar med lokalbedövande ögondroppar som svider like hell.
Först sätter man en öggformad klämma i ögat som vrids upp så att ögat är helt blottat och inte går att stänga. (Smärtsammaste biten och ajsomfan säger jag bara.) Sen sätts en sugkopp på ögat, ett lock (typ som ett toalock) skärs ut och fälls upp (sitter fast i ögat på en liten bit fortfarande.) Man tittar sedan rakt upp i en blinkande laser som "slipar" ögat för att kompensera synfelet. Ögat sköjs och honhinnan läggs tillbaka. En lins placeras över ögat för att hålla skiten på plats. I linsen är antibiotika och massa annan skit inprejjad så sen är du klar, Nästa öga - Samma sak. Och efter det ska man vila en timme med stägda ögonlock. Linsen tas bort av läkaren dagen efter vid återbesöket.

Jag blir lätt ansträngd i ögonen och lätt trött, speciellt om man gör saker där man ska se bra, typ tv, bio, dator eller bilkörning. Sov hela helgen i princip.

Påtalom sova så ska jag fan gå å lägga mig nu. Måste upp å jobba imorrn!

Kommentarer
Postat av: Emma K

Gud vad läskigt det låter! Kul att du är tillbaka och bloggar (L) !

2010-12-01 @ 05:33:49
URL: http://myrulesmylife.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0